Behovet for at udtrykke os

Siden tidernes morgen har vi haft et behov for at udtrykke os, dele vores oplevelser og tanker med andre. Det kan være lige fra vores familie, venner til dagbøger og selv husdyr.

Behovet, for at udtrykke vores tanker og sætte ord på dem, er et universelt behov, som vi ikke kan være foruden.

Det har været med til at styrke os i modvind, give os håb i svære situationer samt mulighed for at lære os selv bedre at kende. 

 

 

Dele med andre

Ord har været med til at lægge grundsten for nye nationer, opbygge samfund, åbne døre til videnskab og inviteret os ind i diverse eventyrer og fortællinger om prinser og prinsesser.

Kan vi forestille os, hvordan Danmark ville have set ud, hvis HC. Andersen ikke havde dybt sin pen i blæk? Hvordan Danmarks selvopfattelse ville have været, hvis Søren Kirkegaard ikke havde skrevet sine tanker ned på sine rejser? Hvordan vores civilisation ville have set ud, hvis græske filosoffer ikke havde delt deres tanker med os? 

Fra pennevenner, dagbøger til de sociale medier og deres store gennembrud i vores nethinde, bekræfter os i det universelle behov vi har for at udtrykke os og dele vores oplevelser.

Konstruktivismen

Læringsforskning, bl.a. konstruktivismen, har de seneste år bevist, at viden, som bliver kastet efter os, uden vi selv har mulighed for at bearbejde og anvende den, forsvinder som reglen kort tid efter, at vi er blevet repræsenteret for den.

Derefter bliver det blot til overflødig viden i stedet for indsigt, som vi kan anvende aktivt og overføre til hverdagens udfordringer. Heldigvis viser forskning, at der er andre måder at lære på.

Vi lærer bedst, når vi er involveret i processen med egen krop og sjæl, samt når vi får ansvar for vores egen læring. 

I Talte Tanker kombinerer vi denne læringsteori og anvender kreative metoder i vores undervisningsforløb til stor gavn for vores deltagere.